środa, 16 września 2015

PRACA W HOTELU - DLA KOGO STANOWISKO RECEPCJONISTKI/TY?


https://pixabay.com/pl/hotel-recepcja-przedpok%C3%B3j-595587/

Swego czasu zadawałam sobie tytułowe pytanie. Dlatego, też pojawił się pomysł na taki wpis. Mam nadzieję, że będzie choć trochę pomocny.

Osoby chcące pracować, w tym zawodzie powinny być świadome kilku rzeczy. Dzięki temu będą w stanie stwierdzić, czy tego typu praca jest dla nich, czy nie. Może takie osoby są wśród Was?!.
Wszystkie poniższe elementy składowe opisuję na podstawie własnych doświadczeń. Może uda się, dzięki temu wyklarować Wam obraz pracy na tym stanowisku.

KAŻDY DZIEŃ UNIKALNY


Po pierwsze właściwie każdy dzień w pracy jest inny. Jednego dnia jest spokój i mały ruch niczym w święta, a następnego może pojawić się jakiś konflikt pomiędzy gośćmi hotelowymi, albo jakaś awaria czy ktoś zesłabnie. Nie ma reguły.

Nie można wtedy stać z założonymi rękami, tylko reagować w zależności od sytuacji. Nie zawsze jest pod ręką nasz przełożony.

Dlatego, też  przydaje się umiejętność rozwiązywania/łagodzenia problemów oraz odpowiedniej oceny sytuacji.

Po drugie czasem trzeba wyjść poza ramę swojego stanowiska i pomóc innym działom, czyli kłania się konieczność współpracy. W hotelu jesteście tak naprawdę jednym organizmem i każdy dział oddziałuje na siebie. Wszyscy w hotelu ze sobą współpracują i czasem nawet pomagają w danej czynności.

Recepcjonistka/ta powinna/ien w taki sposób przedstawiać usługi oferowane przez hotel, żeby  potencjalny gość nie wybrał innego. Podkreślacie zalety i usługi waszego obiektu np. u nas jest przytulnie; znajdujemy się blisko centrum, ale jednocześnie z dala od miejskiego gwaru itp.

W zależności od hotelu może również być konieczne negocjowanie ceny z kontrahentami w przypadku większej ilości osób. Tutaj kłania się odpowiednie wyczucie, typu - czy ilość osób bądź czas pobytu jest na tyle opłacalna/y by zejść z ceny podstawowej. Chyba, że chcecie narazić się szefostwu, za ustalenie zbyt niskiej ceny.

Oczywiście dotyczy to sytuacji, kiedy w danym hotelu istnieje taka możliwość. Dodatkowo pod warunkiem, że nie leży to w gestii wyłącznie przełożonego, kiedy tylko on ma prawo do negocjowania cen. W takim przypadku trzymajcie się stałego cennika, a takiego kontrahenta kierujecie do odpowiedniej osoby.

KŁOPOTLIWE PYTANIA


Goście hotelowi często zadają pytania odnośnie komunikacji miejskiej czy bazy rozrywkowej. Warto co nieco wiedzieć na ten temat.

Jednak mieszkając w danym miejscu i pracując, to raczej nie trudne. Każdy ma jakieś pojęcie, gdzie iść, gdzie zjeść, jak dojechać. Nie powinny Wam zatem sprawić problemu odpowiedzi na takie pytania.

Słowa takie, jak nie wiem i muszą Państwo sprawdzić tu i tu, raczej nie brzmią zachęcająco. Świadczy to o braku zaangażowania recepcjonisty i o lekceważącym stosunku do gości.
Można ewentualnie powiedzieć, że zaraz sprawdzę i poinformuję Panią/Pana. Brzmi o wiele lepiej, prawda!

Poza powyższymi sprawami,praca w hotelu wiąże się z pracą również w święta czy niedziele, no i oczywiście w nocy. Nie ma, że boli tylko trzeba iść. W ramach powiedzmy rekompensaty dostaniecie wolne w tygodniu.

Przyda się także umiejętność wykonywania kilku rzeczy naraz i dobrej organizacji pracy, w momencie natłoku zadań dość przydatna.  W innym przypadku nie ogarniecie; kto, co, dlaczego i tragedia murowana.

Może brzmi przesadnie, ale wyobraźcie sobie sytuację, kiedy płaciło kilka osób i zatwierdzicie wpłatę komu innemu, nie zrobicie rezerwacji, bo zapomnieliście napisać nazwisko itd.

Także warto być opanowanym, ustalić sprawy ważne i ważniejsze, zanotować sobie zadania i sukcesywnie odkreślać jedno po drugim. Nie zapominając przy tym o gościu hotelowym, który stoi przed wami, to on ma pierwszeństwo.         

PAMIĘTAJ REPREZENTUJESZ HOTEL



Najważniejsze to pamiętać, że recepcjonista/tka reprezentuje hotel. Należy być schludnie ubranym, uprzejmym i pogodnym. Bez tego ani rusz.

Reasumując, jeżeli lubicie pełnić samodzielne stanowiska, preferujecie status quo w czasie pracy, nie lubicie zwrotów akcji, wolicie skupiać się na jednym zadaniu to radziłabym poszukać innego typu pracy. W tej będziecie się po prostu męczyć.

Jednakże trzeba mieć na uwadze, że nie pracy idealnej. Nawet pracując na własną rękę są elementy za i przeciw.

Powiem Wam, że samemu trzeba ocenić, czy taka czy inna praca jest dla nas. Nikt za was tego nie zrobi, warto czasem podjąć się danego zawodu, aby się przekonać. 

Zawsze wyznaję zasadę, że wszystko jest dla ludzi i jeśli tylko się chce wszystkiego można się nauczyć.

Można mieć jedynie pewien zakres predyspozycji do pewnego zawodu, ale nie przekreśla to szansy na zarobkowanie w taki czy inny sposób. Wybór należy do Was.


W następnym wpisie postaram się Wam przedstawić sposoby reagowania na tzw. trudnych gości hotelowych.

Także wkrótce zapraszam.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz