sobota, 10 października 2015

JAKIE MAJĄ PRAWA PASAŻEROWIE LINII LOTNICZYCH



Niedawno pisałam Wam dlaczego kocham podróżować link, jednak są sytuacje które mogą nastręczać nam niezłych nerwów i wbrew pozorom możemy nie wiedzieć, jak reagować, do kogo się ze sprawą zgłosić i na co się powołać. Mam tutaj na myśli prawa jakie nam przysługują.



Całkiem niedawno na forum, w którym staram się udzielać, jedna z osób poruszyła właśnie tą kwestię. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę jakie mamy prawa jako pasażerowie linii lotniczych. Dlatego postanowiłam Wam je przybliżyć.

Jak to wygląda w praktyce?!

Wykupując bilet lotniczy masz prawo do realizacji usług obowiązujących w tym zakresie. W tym przypadku będzie to przelot z punktu A do B, opiekę podczas lotu, a w zależności od przewoźnika czy dystansu także do posiłku na pokładzie i napojów (niektóre linie lotnicze oferują usługi gastronomiczne jedynie za dodatkową opłatą) oraz ubezpieczenie bagażu.

Co jeśli macie w ręku bilet i już czekacie na lotnisku i okazuje się, że lot został opóźniony lub odwołany?!

Wszystko to jest uwzględnione w odpowiednim rozporządzeniu utworzonym przez przedstawicieli Unii Europejskiej (rozporządzenie (WE) nr 261/2004; DzU L 46 z 17 lutego 2004 r.; rozporządzenie (WE) nr 889/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2027/97; DzU L 140 z 30 maja 2002 r. łącznie z konwencją montrealską do prawa UE w zakresie ujednolicenia niektórych przepisów dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, DzU L 194 z 18 lipca 2001 r.).

W zależności od czasu oczekiwania na lot przysługują pasażerom bezpłatne posiłki i napoje. Ponadto możemy wykonać jeden telefon, wysłać faks lub mail (w ilości -2).

I teraz tak; jeżeli opóźnienie trwa minimum 5 godzin możemy żądać zwrotu kosztów albo mieć możliwość powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży (oczywiście tylko po ówczesnej rezygnacji z lotu). 

Kiedy termin odlotu przesunął się do drugiego dnia lub jeszcze później mamy prawo do darmowego noclegu, wyżywienia oraz transportu do miejsca zakwaterowania i z powrotem na lotnisko.

Dodatkowo można zgłosić prawo do odszkodowania, kiedy czas przylotu do miejsca docelowego będzie późniejsze\y o minimum 3 godziny - od 250-600 euro (w zależności od dystansu). Tak samo w przypadku odwołania lub opóźnienia przelotu powyżej 3 godz. można ubiegać się o odszkodowanie.



Ma to uzasadnienie pod następującymi warunkami : 

- opóźnienie lub odwołanie lotu nie jest spowodowane sytuacją polityczną lub pogodową, czyli krótko mówiąc sytuacjami za które linie lotnicze nie mają wpływu

- informacja o opóźnieniu czy odwołaniu lotu została przekazana uczestnikom na mniej niż 14 dni przed terminem odlotu, bądź nie zaoferowano innego lotu w podobnych ramach czasowych

Rozporządzenie obowiązuje na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej lub Szwajcarii albo w momencie wylotu z innych krajów i przylotu do UE/Szwajcarii (chyba, że tam udzielono im opieki/odszkodowania) oraz pod warunkiem, że przewoźnik należy do państwa członkowskiego/ Szwajcarii.

Pozostaje jeszcze kwestia bagażu, jego zniszczenia lub zagubienia przez linie lotnicze. Co wtedy należy zrobić.

Oczywiście musimy wypełnić odpowiedni formularz reklamacyjny. Następnie, jeżeli dotyczy to zniszczenia torby należy przedłożyć rachunki po zakupieniu nowej. Wtedy zostanie nam zwrócony poniesiony kosz.

W sytuacji zgubienia bagażu szacowny jest orientacyjny koszt odszkodowania na podstawie wagi bagażu, chyba że posiadamy odpowiednie rachunki przedstawiające wartość zgubionych rzeczy.

We wszystkich tych przypadkach zgłaszamy się do przedstawicieli przewoźnika, u których wykupiliśmy bilet lotniczy. W razie problemów pomocą posłuży również Federacja Konsumentów.

Na szczęście dotychczas nie przytrafiło mi się coś takiego i nie musiałam sprawdzać na własnej skórze działanie powyższych praw.

A jak to było w Waszym przypadku? Też mieliście to szczęście czy jednak musieliście skorzystać z Waszych praw.





2 komentarze:

  1. Całe szczęście, też nie spotkał mnie ten zaszczyt korzystania z któregoś z przywilejów. Z opowieści znajomych słyszałam, że w Monachium jeśli komuś zagubią bagaż dostaje na lotnisku kosmetyczkę z niezbędnymi produktami higienicznymi i bielizną na zmianę. Czy nadal tak jest, wolałabym się nie przekonywać :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nikt by nie chciał. :)

      Również pozdrawiam.

      Usuń